• Geen dieet, maar echt gezond afvallen! Bel: 0499 - 700 252
Open

Nieuwe wet tegen te veel vitamine B6

Vanaf 1 oktober mag in voedingssupplementen niet meer dan 21 milligram vitamine B6 per dag zitten. 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en het Bijwerkingencentrum Lareb krijgen regelmatig meldingen over gezondheidsklachten die verband houden met het gebruik van supplementen met veel vitamine B6.

Niet meer dan 21 milligram

Vanwege de negatieve gezondheidseffecten staat vanaf 1 oktober 2018 in de Warenwet dat in supplementen niet meer dan 21 milligram vitamine B6 per dag mag zitten. Dit niveau is gebaseerd op de maximaal veilige bovengrens voor vitamine B6, waarbij rekening is gehouden dat ook een deel van vitamine B6 uit de voeding komt.

Er zijn supplementen te koop die hogere doseringen bevatten. Die mogen nog worden verkocht totdat de voorraad op is. Ook via internet worden soms supplementen verkocht waarin te veel vitamine B6 zit. Kijk dus altijd op het etiket als je supplementen met vitamine B6 koopt en neem in ieder geval geen supplementen met meer dan 21 milligram per dag.

Wat doet een teveel aan vitamine B6?

Vitamine B6 heb je onder andere nodig voor de bloedaanmaak en een goede werking van het afweersysteem en het zenuwstelsel. Maar als je lange tijd te veel vitamine B6 per dag binnenkrijgt, dan kun je perifere neuropathie krijgen. Dit is een aandoening aan het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan.

Hoe krijg je te veel vitamine B6 binnen?

Het is niet mogelijk om een teveel aan vitamine B6 binnen te krijgen met de normale voeding. Dit kan alleen gebeuren als je te veel vitaminesupplementen gebruikt of vitaminesupplementen met hoge gehaltes aan vitamine B6.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine B6 voor volwassenen is 1,5 milligram per dag. Dit is de hoeveelheid die je nodig hebt om gezond te blijven. Met de gewone voeding krijgen Nederlanders voldoende vitamine B6 binnen via bijvoorbeeld vlees, eieren en brood. Tekorten komen in Nederland nauwelijks voor.

Wat als je vitaminesupplementen gebruikt?

Het gebruik van vitaminesupplementen is voor de meeste mensen niet nodig, omdat het geen extra gezondheidsvoordeel oplevert. Als je wel een vitaminesupplement gebruikt, dan geldt het advies om niet meer dan 100% procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) te nemen. Deze informatie vind je op het etiket. In het geval van vitamine B6 neem je dus niet meer dan 1,5 milligram per dag via een supplement.

Dit advies ligt lager dan het maximum van 21 milligram per dag die nu in de wet vastligt. Dit komt omdat in de wet wordt uitgegaan van de maximaal veilige hoeveelheid. Neem dus in ieder geval geen supplementen met meer dan 21 milligram per dag, dan kun je gezondheidsklachten krijgen.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*